Tullgarns slott

Tullgarns slott ligger nära staden Trosa vid havet i Sörmland.

Slottet har en enkel framsida med lätta prydnader i olika stilar.

Slottets byggdes åt hertig Adolf Fredrik för mer än 200 år sedan.

Kung Gustaf den femte och Drottning Victoria var ofta på slottet på somrarna.

Du kan se hertigens möbler och tavlor, vila en stund på gården inne i slottet.

Här finns också en vacker slottspark.

Du kan besöka slottet på sommaren, och då visar guider runt i slottet.

Bilden ovan:
Tullgarns slott.
Foto: Raphael Stecksén/Kungligaslotten.se

Inför besöket

Följ med på en guidad visning och hör om slottets kungliga historia, byggnadshistoria och bevarade inredningar.

Läs mer

För större sällskap rekommenderar vi en förbokad visning med guide. Visningen kan ges på svenska eller engelska. Grupper välkomnas period...

Läs mer

Upptäck mer om Tullgarns slott

Tullgarns slott har flitigt nyttjats som sommarresidens av kungligheter. Hertig Fredrik Adolf, Oskar I och Josefina, Gustaf V och Viktori...

Läs mer

En promenad genom Tullgarns slottspark är en vandring från 1600-talet till 1900-talet. Från Carl Hårlemans lindar och alléer till kung Gu...

Läs mer

I Tullgarns slottspark ligger stallet som inrymmer besökscenter med ett slottskafé och försäljning från Kungliga Slottsboden. I stallet s...

Läs mer

Redan under medeltiden omnämns godset Tyllegarn men först vid 1500-talets slut uppfördes den första slottsbyggnaden. Den uppfördes för gr...

Läs mer

Artiklar och film

Vi söker medarbetare till sommarsäsongen på våra kungliga slott: guider och besöksvärdar med känsla för service och teamwork.

Läs mer

Appen Kungliga promenader bjuder på natursköna promenader genom flera av våra kungliga parker. Nu finns även en guide till Tullgarns s...

Läs mer

Nystilar, historicism och eklekticism. 1800-talet är de många stilväxlingarnas epok. Från empire, via nystilar och nationalromantik, till...

Läs mer